ss Rotterdam terug naar zee

Tekst gaat onder afbeelding verder Pronkstuk uit Madurodam te water gelaten na grote onderhoudsbeurt

Op woensdag 14 februari is de maquette van het ss Rotterdam op bijzondere wijze teruggeplaatst op haar vaste plek in de Rotterdamse haven in Madurodam na een periode van drie maanden hard werken. De tewaterlating was een symbolische aangelegenheid want dit jaar viert het ss Rotterdam op 13 september haar 60-jarig jubileum. Met de tewaterlating van deze bijzondere maquette start het jubileumjaar van het ss Rotterdam in Madurodam.

Varend pronkstuk in Madurodam

Het ss Rotterdam is sinds 1965 al te bewonderen in Madurodam. Het ss Rotterdam is met haar 1,15 meter breed, 2 meter hoog en maar liefst 9,13 meter lang één van de pronkstukken uit de geschiedenis van Madurodam te noemen. Het themapark laat al 65 jaar zien waar een klein land groot in is en het ss Rotterdam is zo’n verhaal uit de geschiedenis van Nederland dat een plek verdient in het Haagse park. Het is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd. Het schip wordt bovendien gezien als ‘het schip van morgen…reeds vandaag’. Het schip, geheel vervaardigd uit aluminium, siert al sinds 1965 de binnenwateren van het Haagse themapark. In de jaren ‘60 is het ss Rotterdam tot op de millimeter nauwkeurig en vanaf de originele bouwtekening nagemaakt, alleen dan in schaal 1:25.

Knap staaltje vakmanschap

Ondanks de 53 levensjaren verkeerde het schip in de basis nog altijd in prima conditie, mede dankzij de twee onderhoudsbeurten die het ss Rotterdam eerder al onderging. Om het vlaggenschip in optima forma te houden, krijgt het iedere vijftien tot twintig jaar een onderhoudsbeurt. Omdat het schip zo’n 725 kilogram weegt, was ook nu vooral het vervoer vanuit de haven van Madurodam naar het atelier en terug een grote uitdaging.

In drie maanden tijd hebben de medewerkers uit het atelier van Madurodam ervoor gezorgd dat het ss Rotterdam ook de komende jaren kan stralen. Zo is het schip voorzien van een volledig nieuwe laklaag. Vooral het schuren en plamuren was een tijdrovende klus, omdat medewerkers hiervoor in de romp van het schip moesten kruipen. Naast een nieuwe lak- en vernislaag zijn er ook nieuwe ramen geplaatst en kunnen de opvarenden inmiddels genieten van een gloednieuw zwembad.

Fout ontdekt? Laat het ons weten!

Er zijn 0 reacties geplaatst