Max Verstappen

Tijd voor een gesprek met deze jonge legende

Max Verstappen heeft als jongste coureur ooit de Formule 1 in geracet en blijft ons bij elke Grand Prix - waarbij hij geen pech heeft - verbluffen. Max rijdt momenteel in de Formule 1 voor Red Bull Racing en hoewel hij dit jaar wisselvallige resultaten heeft behaald, behoort hij nu al tot de top in de racingwereld. Hoog tijd voor een gesprek met deze jonge legende.

Tekst gaat onder afbeelding verder Max Verstappen

Max Verstappen kunnen we het beste omschrijven als een rustige, bedachtzame jongeman met een positieve instelling. Zo zien we hem vaak in de media en zo hebben wij hem leren kennen tijdens dit interview. Je zult hem niet snel zijn emoties zien uiten – die houdt hij liever voor zich. De kalmte die hij in zich heeft, is er ook op het circuit. Júíst op het circuit. Pas dan kun je de juiste beslissingen maken. Want: hoe neem je de juiste bocht, wat doe je bij een crash, hoe hou je jezelf veilig? Max: ‘Sommige racers laten hun handen los, dat is niet echt mijn stijl. Het ligt er natuurlijk aan hoe je de vangrail in gaat; als je frontaal gaat, houd ik het stuur vast zodat dit de spanning wegneemt van de rest van je lichaam.

Als je via de zijkant in de vangrail belandt kun je je pols of hand breken, dus dan laat ik het stuur los. Maar het allerbeste is natuurlijk: niet crashen!’ Alleen heb je dat soms niet altijd volledig in eigen hand. Tijdens de Grand Prix in Singapore afgelopen september belandde hij met Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen in een crash, vlak na de start. Het drama ontvouwde zich al voor de eerste bocht waar hij in de sandwich kwam tussen Räikkönen en Vettel. Door de schuiver vielen de Ferrari van Raikkonen en de RB13 van Verstappen voortijdig uit. Spijtig, zeker gezien Max vanaf de eerste startrij, op de tweede plek, mocht starten. Maar toch, game over. ‘Tijdens een race moet alles zo snel mogelijk zijn, de pitstop moet zo snel mogelijk gaan. Ik wil alles goed doen en zo vlak voor de race kun je nog een aantal belangrijke beslissingen maken’, zo zegt Max. Een gemiste kans in dit geval, maar heeft niet elke kampioen wel eens een tegenslag? En twee weken later won hij glansrijk in Maleisië…

De Formule 1 krijgt vaak genoeg en zeker de laatste tijd kritiek over zich heen. Max blijft daar – precies zoals we ‘m kennen – relatief koel onder. ‘Naar mijn mening is het grootste probleem op dit moment: inhalen. Dat gaat niet makkelijk. Mensen willen niet zien dat er een vleugel openklapt en dat je een ander voorbij rijdt op het rechte stuk. Maar de Formule 1 is natuurlijk ook flink veranderd de afgelopen jaren; de auto’s zijn zo efficiënt geworden. Je komt niet heel veel dichterbij door de luchtstroom en daarom heb je de vleugel nodig om in te halen. Bij snelle bochten kun je moeilijk aansluiten en bij sommige auto’s is dat lastiger dan bij anderen. De enige oplossing die daarbij hoort is: een groot wegdek. Je moet meer mechanische grip hebben zodat je beter kunt aansluiten in de langzame bochten. Ik merk dat het al steeds meer de goede kant op gaat. Geef het tijd.’

‘Zoveel mensen die naar mij komen kijken, ik voel me vereerd. Voor mij is dit een extra motivatie.’

In de loop der jaren heeft Max een hoeveelheid fans zien groeien waar je u tegen zegt. Tijdens elke race staan er duizend fans voor hem die weken, maanden, misschien wel jaren naar dit moment hebben uitgekeken. Die van mijlenver komen om Max te zien racen. Hoe voelt dat voor de twintigjarige? ‘Daar krijg ik kippenvel van. Het is super om te zien. Zoveel mensen die naar mij komen kijken, ik voel me vereerd. Voor mij is dit een extra motivatie.’ Toch blijft Max rustig. Hij heeft een huis in Monaco en reist de wereld rond, maar laat zich niet zo gek maken door iedereen die iets van hem wil. ‘Het hoort erbij. Hoewel het zeker drukker geworden is. Mensen willen nu weten wat ik buiten het racen doe en dat merk ik. In Monaco kan ik me gelukkig rustig terugtrekken en mijn eigen ding doen. Ik vind het heerlijk om door Monaco op de scooter te touren!’

Hoe ouder hoe wijzer zeggen ze wel eens. Dat deze twintiger al een stuk wijzer is dan zijn leeftijdsgenoten mag duidelijk zijn en dat heeft alles te maken met zijn leven en de – letterlijk – snelheid ervan. Maar de belangrijkste levensles kreeg Max al jaren geleden van zijn vader Jos – eveneens een racer. ‘Hij heeft mij geleerd met beide benen op de grond te blijven staan. Wat je ook presteert in de sport, het is goed dat je onthoudt wie je echte vrienden zijn. Weet wie veel voor je heeft betekend en nog steeds veel voor je betekent. Dat heeft mij gebracht tot waar ik nu ben, dus dan mag ik zeker niet klagen. Er zijn altijd dingen waarvan ik vind dat ik dat anders kan doen, maar daar leer ik van. Soms heb je momenten nodig waarop het even minder gaat, want je komt er weer sterker uit. Een stap terug, twee stappen naar voren.’

Dit artikel verscheen eerder in HARRY! magazine.

Fout ontdekt? Laat het ons weten!

Er zijn 0 reacties geplaatst