Interview: Frederique van der Wal

Ondernemend model

Frederique van der Wal (50) sierde als model de covers van allerlei toonaangevende tijdschriften, is presentatrice, moeder én mede-eigenaar van bloemenbezorgservice Frederique’s Choice. Hoe ze al deze ballen in de lucht houdt? Dat weet ze zelf ook niet, maar ze doet het met verve. In 2009 presenteerde ze de opening van het Fashion Hotel te Amsterdam, een dag die ze beschrijft met woorden waarmee ze ook zichzelf zou kunnen omschrijven: groots en succesvol.

Tekst gaat onder afbeelding verder Interview: Frederique van der Wal

Wat is je het meest bijgebleven aan de opening van het Fashion Hotel?

‘Het was een zonnige dag en een feestelijk gebeuren. In Nederland worden de dingen niet altijd groots aangepakt en dat was bij de opening van het Fashion Hotel juist wél het geval. Daar hou ik van, want ik vind dat we meer zouden moeten genieten van het leven. Als je ergens trots op bent, mag je daar best even de zon op laten schijnen!’

Wat vind jij belangrijk aan een hotel?

‘Ik wil me welkom voelen wanneer ik een hotel binnenkom, dus ik vind goede service heel belangrijk. Daarnaast vind ik een goed bed met fijne lakens echt een key element. Ik heb voor mijn werk in heel veel hotels geslapen en kan gewoon verlangen naar een hotelbed. Dat gevoel van in een strak opgemaakt hotelbed ploffen vind ik heerlijk, om over de roomservice maar te zwijgen.’

Hoe is het idee ontstaan om het bedrijf Frederique’s Choice te beginnen?

‘In Nederland staat er bij de meeste mensen wel een bloemetje thuis, een traditie die je in Amerika nauwelijks ziet. Dit miste ik op mijn reizen vaak en in New York is het ook veel moeilijker om mooie verse bloemen te kopen. Eenmaal thuis van mijn reizen wilde ik altijd graag een bloemetje thuis hebben staan, om me weer thuis te voelen. Maar niet op iedere straathoek staat een bloemenkraam, wat het bemachtigen van bloemen niet heel gemakkelijk maakte. Destijds bestond er nog geen onlineservice waar je bloemen kon bestellen om te laten bezorgen bij jezelf thuis of als cadeau voor een ander en dus zag ik een gat in de markt. Toen er een lelie naar mij werd vernoemd raakte ik, door het zien van het proces en het maken van de bloemkeuze, zo geïnspireerd dat ik de documentaire ‘The invisible journey’ heb gemaakt voor Discovery Network. Dit leidde samen tot de start van Frederique’s Choice.’

‘Ik zit nu beter in mijn vel dan vijftien jaar geleden!’

Wat betekenen bloemen voor jou?

‘Voor mij staan bloemen voor een thuisgevoel. Ik krijg er een warm en blij gevoel van en het is me heel dierbaar om een bos bloemen in huis te hebben staan. Het klinkt misschien gek, maar ik haal ook inspiratie uit bloemen. Als de eerste bloemen weer beginnen te bloemen in de lente, kan ik me zo gelukkig voelen!’

Wat is volgens jou dé manier om je dromen te verwezenlijken?

‘Het is heel simpel: gewoon doen! Zeg “ja en”, in plaats van “ja maar”. Durf te ondernemen en omarm alles wat je tegenkomt op je pad. Life is always being interrupted, dat moet je niet vergeten. Tegenslagen horen erbij, maar probeer toch alles met een positieve blik te bekijken. Je kunt het leven nooit helemaal uitstippelen.’

Fout ontdekt? Laat het ons weten!

Er zijn 0 reacties geplaatst