LIGHTYEAR

TECHNOLOGY NEVER SLEEPS! ANNO 2022 IS BIJNA ALLES MOGELIJK. UITVINDINGEN SCHIETEN ALS PADDENSTOELEN UIT DE GROND. DE EEN SUCCESVOLLER DAN DE ANDER EN SOMMIGE ZELFS BAANBREKENDER DAN OOIT. HEBBEN WE HET OVER BAANBREKEND, DAN STELLEN WE JE GRAAG VOOR AAN HET NEDERLANDSE LIGHTYEAR.

Tekst gaat onder afbeelding verder LIGHTYEAR

Lightyear is een in 2016 opgerichte scale-up, die elektrische auto’s ontwikkelt met een energiezuinig-ontwerp en geïntegreerde zonnecellen. Het bedrijf begon ooit met vijf oprichters, maar inmiddels heeft Lightyear een flinke groei doorgemaakt. ‘Het afgelopen jaar hebben we een hypergroei doorgemaakt om in het najaar de productie van de eerste elektrische auto op zonne-energie, Lightyear 0 te kunnen starten. Van bijna tweehonderd medewerkers begin 2022 zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan zeshonderd medewerkers’, vertelt medeoprichter en CEO Lex Hoefsloot. ‘Dit managen is een uitdaging, maar we zijn er trots op dat we een collectief hebben kunnen creëren van zoveel gemotiveerde mensen die ernaar streven onze mobiliteitssector zoals we die kennen te veranderen.’

Technologisch miljoenenbedrijf
Lex werkte ooit aan een project voor de World Solar Challenge, inmiddels staat hij aan het roer van een technologisch miljoenenbedrijf. Volgens de LinkedIn Top Startups-lijst van 2022 is Lightyear de nummer 1-startup van Nederland. ‘Het is fijn om erkend te worden voor iets waar elk van onze Lightyear-medewerkers al sinds dag één voor staat. Het betekent dat onze kernwaarden – put people first, think independently, be bold, take responsibility, deliver the change – resoneren met ieder van ons en dat we erin slagen om allemaal samen te werken aan onze missie om schone mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken’, aldus Lex.

Lightyear 0
De Lightyear 0 valt op vanwege het gestroomlijnde design en de nieuwe techniek. Het is de allereerste elektrische zonneauto ter wereld. De auto is voorzien van vijf vierkante meter dubbelgebogen zonnepanelen. Hierdoor kan de auto zichzelf opladen tijdens het rijden of wanneer het buiten geparkeerd staat. ‘Onze ontwerpfilosofie, in combinatie met onze intern ontwikkelde technologieën, richt zich op efficiëntie in plaats van vermogen, terwijl we onze klanten het gemak en comfort bieden dat ze gewend zijn’, vertelt Lex. ‘We tillen deze efficiëntie naar een hoger niveau bij elke ontwerpkeuze die we maken. Daardoor kunnen we een auto leveren die tachtig procent minder hoeft te worden opgeladen en een twee keer zo groot bereik heeft op hetzelfde accupakket als een standaard EV.’

Lightyear x Hotel Jakarta
Eerder in 2022 organiseerde Lightyear een bijzonder event bij Hotel Jakarta. Het hotel en het automerk blijken de perfecte match. Zo vertelt Lex: ‘Hotel Jakarta is onderdeel van een Nederlands familiebedrijf en pionier in duurzaamheid en energie-efficiëntie, net als Lightyear. We erkennen dat de auto-industrie niet de enige plek is waar meer duurzame verandering nodig is en proberen duurzaamheid zo veel mogelijk voorop te stellen in onze activiteiten, bijvoorbeeld door een duurzame locatie te kiezen voor een evenement. Met onze gemeenschappelijke waarden was het de perfecte locatie voor onze testritten met de Lightyear 0 die we organiseerden voor pers en klanten.’

Toekomstplannen
Hoewel de eerste auto van Lightyear in het najaar van 2022 in productie gaat, is het merk druk bezig met de toekomst. Zo kost de Lightyear 0 op dit moment 250.000 euro, maar de missie is schone mobiliteit voor iedereen. Dit betekent een grotere focus op de kosten in de toekomst. ‘Het begint met het maken van een auto die overal kan rijden en niet alleen afhankelijk is van laadinfrastructuur. Daarna is het belangrijkste om hem betaalbaar te maken door op te schalen en de aanschafprijs te verlagen,’ vertelt Lex. ‘We onderzoeken ook conceptmodellen waarbij klanten per kilometer kunnen betalen, omdat de kosten per kilometer van deze auto erg laag zijn. Zo maken we hem nog toegankelijker.’

Fout ontdekt? Laat het ons weten!

Er zijn 0 reacties geplaatst