Van de Noordzee tot de oesterbar

in Hotel New York

SEAFOOD. DAT IS HET PARADEPAARDJE VAN DE OESTERBAR IN HOTEL NEW YORK. OESTERS, SCHELPDIEREN EN OOK ANDERE VISSOORTEN WORDEN HIER DAGELIJKS AANGELEVERD DOOR SCHMIDT ZEEVIS ROTTERDAM. MAAR VOORDAT CHEF VAN DE OESTERBAR RONALD VAN DER DONK ER IN DE KEUKEN MEE AAN DE SLAG GAAT, GAAT ER EEN HEEL PROCES AAN VOORAF.

Tekst gaat onder afbeelding verder Van de Noordzee tot de oesterbar Hotel New York Copyright Melle Renema

In de Oesterbar van Hotel New York maakt chef Ronald van der Donk heerlijke schalen met oesters en fruits de mer. Er is een ruime keuze; zo zijn er zes verschillende soorten oesters en zeker vijf soorten garnalen, maar denk ook aan rivierkreeft, krabscharen, scheermessen en langoustines. Deze levert Schmidt Zeevis Rotterdam elke dag aan. ‘Dat is voor ons echt een pre’, vertelt Ronald. ‘We moeten zeker zijn van het feit dat de oester supervers is, omdat deze vaak rauw wordt gegeten. En als wij ‘s middags merken dat na de lunch alle vis in huis bijna op is, kan Schmidt Zeevis een nieuwe levering brengen.’

NOORDZEE

De oesters die Schmidt Zeevis Rotterdam levert aan de Oesterbar zijn ongekend populair. Wil van Merkensteijn, die al jarenlang werkzaam is bij de visleverancier, vertelt: ‘Deze oesters zijn afkomstig uit Europa en uiteraard Zeeland, waar we prachtige exemplaren vinden. Meestal zijn deze vijf tot zes jaar oud voordat ze geconsumeerd worden. En dat zijn de allerlekkerste!’

WIL VAN MERKENSTEIJN: “NA VANGST IS DE VIS BINNEN 48 UUR BIJ DE CONSUMENT”

Schmidt Zeevis Rotterdam koopt altijd vis van de laatste trek, het liefst duurzaam gevangen op kleine schepen. Net als Schmidt Zeevis Rotterdam heeft de Oesterbar liever vis die een paar euro meer kost en de hoogste kwaliteit heeft, dan vis waaraan je proeft dat er een lagere prijs voor is betaald. En daarom is het leveren 24 uur per dag, zeven dagen in de week essentieel, want schepen kunnen immers niet wachten. En de Oesterbar ook niet!

SERVICE

Wat Schmidt Zeevis Rotterdam, dat al honderd jaar succesvol bestaat, kenmerkt? ‘Betrouwbaarheid, innovatie, kwaliteit en een hoge service’, aldus Wil. ‘Iedereen kan vis kopen en verkopen, maar je moet verstand van zaken hebben. We doen meer dan de kwaliteit bewaren; we adviseren onze klanten bijvoorbeeld ook over de beste bereiding van een bepaalde soort vis.’

Het volledige proces van selecteren en leveren heeft Schmidt Zeevis Rotterdam in eigen beheer. Wil: ‘Al vrij snel na de oprichting in 1908 zijn we gestart met het beleveren van zeeschepen en het importeren van exquise producten uit de gehele wereld. Zodra de vis gevangen is gaat die in het ijs; dat werkt als een thermodeken. Daarna worden de ingewanden eruit gehaald en wordt het wel of niet gefileerd – afhankelijk van de wens van de klant. We kopen nóóit filet, nee, we kopen alleen de hele vis. Zodat er ook niets verspild wordt. En na vangst is de vis binnen 48 uur bij de consument!’

Fout ontdekt? Laat het ons weten!

Er zijn 0 reacties geplaatst