Nico woont en werkt al jaren in de hoofdstad, maar komt oorspronkelijk uit een heel ander stukje Nederland – namelijk van Texel. Hij vertelt: ‘Ik ben opgegroeid in een horecagezin en daardoor besmet geraakt met het gastvrijheidsvirus, dus wilde ik naar de Hotelschool. Maar die heb je niet op Texel; om te studeren moet je naar de overkant, zoals wij dat noemen. Ik koos voor de beste middelbare Hotelschool van het land en die was in Tilburg, dus daar ging ik naartoe. En ik moest natuurlijk ook stage lopen. Het leek me fantastisch om dat in Amsterdam te doen, dus ging ik voor een stage in de grote stad. Ik liep mijn eerste stage in Hotel Okura en daarna een stage in het toenmalig Rembrandt Crest Hotel. Daar viel mijn oog op de receptioniste – zij is inmiddels mijn vrouw. Sinds 1990 zijn we samen en we hebben twee prachtige dochters.
Uiteindelijk heb ik in verschillende hotels in Amsterdam gewerkt en ben ik via Zwitserland en Purmerend weer in de hoofdstad uitgekomen.’ En zo werkt Nico sinds september 2010 bij WestCord Hotels. Next up is Jakarta – Hotel Jakarta Amsterdam dus. Nico is bij elk aspect van het nieuwe hotel betrokken, al sinds WestCord de opdracht in 2014 won. Daarover vertelt hij: ‘De Gemeente Amsterdam schreef een prijsvraag uit voor de bouw van een hotel op de punt van het Java-eiland en toen zijn we samen met de architecten van SeARCH gaan nadenken over een plan. Daar was ik toen al bij betrokken en omdat ik het hotel straks ga runnen, hou ik me nu ook bezig met de ontwikkeling.
‘Het wordt echt een bijzonder hotel. De plek, de uitstraling, de materialen, het gevoel als je er rondloopt, de tropische binnentuin, het duurzame aspect… Het wordt prachtig. Het wordt het mooiste hotel van Amsterdam.
Van de materialen tot de indeling en de praktische uitvoering; we moeten over alles goed nadenken. Ik bewaak het duurzame aspect en voer ook gesprekken met bijvoorbeeld de Hortus Botanicus over de binnentuin en met By Rockland | Hacked By over de bedrijfskleding. Ik praat met allerlei creatieve mensen en mensen die met die duurzaamheid bezig zijn, dat is echt heel leuk.’ Hij vervolgt: ‘Het wordt echt een bijzonder hotel. De plek, de uitstraling, de materialen, het gevoel als je er rondloopt, de tropische binnentuin, het duurzame aspect… Het wordt prachtig. Het wordt het mooiste hotel van Amsterdam. En dat op een unieke plek, met unieke kamers. Het gebouw wordt ook helemaal energieneutraal. Waar duurzaamheid vroeger nogal een stoffig imago had, is dat nu gelukkig niet meer zo. Het is fantastisch om met die duurzaamheid bezig te zijn. Het moet ook in alle onderdelen terugkomen; in het gebouw natuurlijk, maar ook in de kleding die we dragen en in de fietsen die we gaan verhuren bijvoorbeeld.’
Dat belooft veel goeds! Ook is de bedoeling dat Hotel Jakarta de huiskamer van Amsterdam wordt, zoals Hotel New York al de huiskamer van Rotterdam is. Zowel internationale toeristen als Amsterdammers en de rest van de Nederlanders moet zich er thuis voelen. Daarom zijn we benieuwd naar Nico zijn favoriete deel van het nieuwe hotel. En dat blijkt nog een lastige vraag. Hij zegt: ‘Moeilijk hoor! Weet je, het magistrale uitzicht vanuit de kamers is fantastisch. En dan zeker vanuit de kamer in de punt van de zevende verdieping. Daar is het glas rond en kun je vanuit bed uitkijken over ’t IJ, helemaal tot Centraal Station. Heb je net niet die kamer getroffen? Hetzelfde uitzicht heb je vanuit de skybar – de Malabar heet die. Het gebouw is ook heel transparant; op de begane grond kun je er aan alle kanten doorheen kijken…’
‘Ik zeg altijd dat we te maken hebben met drie stakeholders, die tevreden moeten zijn: de gasten, de medewerkers en de eigenaar. Als dat in balans is, heb je een gezond bedrijf.
Ervaring heeft Nico genoeg, maar een nieuw hotel starten blijft een grote uitdaging – vooral omdat de verwachtingen zo hoog zijn, vertelt hij. ‘De gasten, de medewerkers, de eigenaar, de buurtbewoners… iedereen heeft een idee van wat komen gaat. Het is aan ons om dat te vertalen naar de werkelijkheid. Dat wordt de grootste uitdaging, maar het gaat lukken hoor! Het wordt fantastisch. Iedereen gaat hier straks over praten.’ Het is alleen nog even geduld hebben; naar verwachting gaat Hotel Jakarta Amsterdam half maart 2018 open. Vanaf die dag kun je hier niet alleen een prachtig hotel verwachten, maar ook geweldige service.
Nico staat erom bekend gastvrijheid het allerbelangrijkst te vinden en daar willen we het tot slot dan ook nog graag even met hem over hebben. Hij vertelt: ‘Ik zeg altijd dat we te maken hebben met drie stakeholders, die tevreden moeten zijn: de gasten, de medewerkers en de eigenaar. Als dat in balans is, heb je een gezond bedrijf. Maar het begint bij de gast; die moet het naar zijn zin hebben en zich thuis voelen bij ons. De gast moet het gevoel hebben dat hij persoonlijk behandeld wordt, dat er naar hem geluisterd wordt. Hij moet niet vinden dat we het goed doen, maar dat we het geweldig doen. Dat probeer ik iedere dag met mijn team voor elkaar te boksen. Als team kunnen wij het verschil maken; wij kunnen ervoor zorgen dat mensen een goede ervaring hebben. En dat is wat ik het liefst doe – het mensen zo naar de zin maken dat ze enthousiast zijn.’
Fout ontdekt? Laat het ons weten!
Er zijn 0 reacties geplaatst