Horeca; daar zit muziek in!

Of je nou een hotel binnenloopt, geniet van je diner of telefonisch in de wacht staat; muziek speelt een belangrijke rol in de horeca anno nu. Misschien wel belangrijker dan ooit! Want hoe zit het met jouw eerste indruk, als het wachtmuziekje hapert tijdens het maken van je reservering?

Tekst gaat onder afbeelding verder Horeca; daar zit muziek in!

‘Het draait vandaag de dag om totaalbeleving in de horeca, muziek draagt hier absoluut aan bij’, stelt gastvrijheidsexpert Wouter Verkerk. Als trendwatcher zag Verkerk het horecalandschap afgelopen jaren sterk verschuiven, met drie belangrijke maatstaven; het product, concept en personeel. Oftewel: wat, hoe en wie. ‘Pak ‘m beet vijftig jaar geleden draaide tachtig procent om de “wat”; het biefstukje op je bord. Als die maar goed was. In welke sfeer je tafelde of hoe je werd geholpen had simpelweg minder invloed.’ Volgens Verkerk is dat percentage tegenwoordig bijna verschoven tot drie gelijke delen. Dus het product moet hand in hand gaan met het concept en de service om jou met een brede glimlach het restaurant te zien verlaten. En dat is precies het punt waar muziek om de hoek komt kijken, een onmisbaar ingrediënt van elk horecaconcept.

Trendwatcher Wouter Verkerk: ‘Ik zou elke horecazaak aanraden om te investeren in een goede playlist, wat echt bij het concept past dat je wilt uitstralen’

iPodmenu
De Britse topkok Heston Blumenthal, eigenaar van het befaamde restaurant The Fat Duck, bedacht in 2012 de ultieme manier om eten en muziek samen te laten gaan. In het restaurant, in 2005 door Restaurant Magazine uitgeroepen tot beste van de wereld, introduceerde het ‘The sounds of the sea menu’. Hierbij luisterden gasten via een iPod naar geluiden van de zee, terwijl ze genoten van een waanzinnig menu dat hierop was geïnspireerd. Compleet met eetbaar zand en zeewier. Blumenthal staat bekend om zijn experimenten in de horeca, het iPodmenu bedacht hij aan de hand van een onderzoek aan de universiteit van Oxford. Daar werd ontdekt dat proefpersonen oesters simpelweg lekkerder vonden wanneer er zeegeluiden werden afgespeeld.

Muziek op het terras
Als we het hebben over trends op het gebied van muziek in de horeca, noemt Verkerk de terrassen. Op de plek waar je geniet van een goed glas wijn, witbiertje en natuurlijk de zon, let je misschien niet op de muziek. Toch is gastvrijheidsexpert Wouter ervan overtuigd dat we, misschien onbewust, liever kiezen voor een terras waar het goed geregeld is. ‘Door simpelweg de radio binnen een tandje luider te zetten, red je het niet. De horecazaken die duidelijk aandacht hebben besteed aan muziek op het terras, onderscheiden zich anno nu.’

Onder de loep
Door de jaren heen bogen veel onderzoekers zich al eens over de invloed van muziek. In Engeland nam men al eens de combinatie van muziek en wijnverkoop onder de loep, door het afspelen van Franse en Duitse muziek in een wijnwinkel. De resultaten liegen er niet om! Bijna acht op de tien consumenten kocht een Franse fles wijn bij het, wellicht onbewust, horen van Franse achtergrondmuziek. Bij het afspelen van Duitse muziek, gingen zeven van de tien klanten voor een fles van onze oosterburen. Na afloop werd gevraagd of de wijnkeuze gebaseerd was op de achtergrondmuziek. Ze gaven aan dat dit niet zo was, de resultaten laten echter iets anders zien.

Thee of een wijntje?
Dat muziek dus behoorlijk bijdraagt aan de totaalbeleving van de gast, weten we. Maar hoe kies je nou wat er precies uit de speakers moet klinken? Verkerk: ‘Ik zou elke horecazaak aanraden om te investeren in een goede playlist, wat echt bij het concept past dat je wilt uitstralen.’ De kunst is volgens hem ook vooral om muziek te laten matchen bij het moment van de dag. Zo kan een kleine genrewisseling tijdens het drinken van je verse muntthee er ineens voor zorgen dat je zin krijgt in een glas wijn. Cheers dan maar?

Fout ontdekt? Laat het ons weten!

Er zijn 0 reacties geplaatst