Bij WestCord werken natuurlijk alleen maar toppers. Hun gedrevenheid en passie voor het verrassen van de gasten is echt bewonderenswaardig te noemen. De covermodellen Claudia van Poelgeest en Ludwig Sambo zijn allebei ontzettend enthousiast en gedreven in hun werk bij Hotel Jakarta en Art Hotel Amsterdam. Wij vroegen hen naar hun carrière en fijnste ervaringen bij WestCord. Hun enthousiasme werkt echt aanstekelijk.

Claudia van Poelgeest | assistent Front Office Manager

Je werkt al jaren bij WestCord. Hoe is jouw carrière bij WestCord gestart?
‘Mijn carrière bij WestCord begon in mei 2013 bij WestCord Fashion Hotel in Amsterdam. Ik liep daar stage als Duty Manager. WestCord leerde ik kennen op de bedrijvendag van mijn toenmalige opleiding. Ik wist direct dat ik deze stage wilde doen en bleef maar langs de WestCord-stand lopen om niet vergeten te worden. Hetgeen mij aantrok was de spin in het web te zijn tussen alle afdelingen. Na mijn stage mocht ik blijven werken in het hotel wat ik een enorme eer vond! In december 2014 heb ik de overstap gemaakt naar de F&B. Vanwege mijn HBO-opleiding pasten de avonddiensten in het restaurant beter in mijn rooster. In deze periode heb ik ontzettend leuke avonden beleefd met grote groepen en geweldige oudjaarsavonden, echt fantastisch. Nadat ik in 2016 een half jaar in Porto heb gewoond, kwam ik in het team van de SKYY bar terecht. Dit was ook een feestje om te werken. Iedere avond was het gezellig en heb ik veel geleerd. Ik heb zelfs mijn eigen cocktail gemaakt die ook werd verkocht in het hotel, de Pink Claud. Hoe leuk! Ik heb zo’n geweldige tijd bij het Fashion Hotel gehad. Voor onze gasten de beste en onvergetelijke herinneringen creëren. Hun persoonlijke feestjes verzorgen tot de leukste avonden! De horeca is echt een feest. Iedere dag is anders.’

Jij bent betrokken geweest bij de pre-opening van Hotel Jakarta. Hoe was deze opening?
‘De allerleukste tijd van mijn leven! Is dat overdreven? Wellicht voor anderen, maar ik vond het echt zo supervet! Vanaf november 2017 ben ik samen met General Manager Nico Evers en Sales en Marketing Manager Pascal Lesimanuaja begonnen op het kantoor tegenover het hotel. Je moet je voorstellen dat een gebouw helemaal in de steigers staat. Er was helemaal niets. Ik mocht zoveel regelen. Het inrichten van de website, het organiseren van de buren- en recruitmentdagen in het hotel, het opzetten en onderhouden van onze socialmediakanalen en heel veel sollicitatiegesprekken houden voor alle afdelingen. Het was constant van hot naar her, een georganiseerde chaos. Weet je wat ook van die mooie momenten waren? Nadat je de basis hebt staan en het hotel mag open, de teams zijn gecreëerd en je mag spullen gaan inhuizen. Dan staat het hele team Jakarta met elkaar tafels in elkaar te draaien en staat iedereen in een trein door het hotel richting alle kamers om de items in te huizen. Wat een teamspirit was dat! Dan ben je geen afdeling, maar je bent Jakarta. Dat is toch fantastisch! Als ik terugdenk aan die periode krijg ik zoveel warme gevoelens, Hotel Jakarta zit in mijn hart.’

Jij bent een ontzettend positief persoon, hoe zorg je ervoor dat je zo positief blijft?
‘Ik heb eigenlijk geen idee. Het zit gewoon in mij denk ik. Zowel mijn oma van mijn vaders kant als mijn opa van mijn moeders kant is ontzettend positief. Het leven is iedere dag weer een feestje bij hen. Dat is toch het beste voorbeeld wat je kunt hebben? Ik vind eeuwig geklaag van mensen dan ook wel wat lastig. Ik denk dan: onderneem iets, los je probleem op of stop met klagen. Dat is natuurlijk ook wel lekker Nederlands he, lekker klagen. Bijvoorbeeld over het weer. Maar op het weer kun je je kleden, dus waar maak je je druk om? Zelf heb ik een rode regenjas, dat vind ik enig om te dragen.’

Wat is je levensmotto?
‘Ook dat weet ik niet zo goed. Lekker leven en laten leven? Begin de dag met een lach? Geniet weer iedere dag? Niet klagen maar dragen? Er zijn er zoveel, en ze veranderen ook regelmatig. Zolang ik maar gelukkig ben met wat ik doe en zolang ik mezelf altijd weer in de spiegel kan aankijken is het goed.’

Wat vind je het leukste aan je werk als Front Office Manager?
‘De uitdaging om iedere gast met fantastische herinneringen weer naar huis te laten gaan. De hele guest journey van aankomst tot check-out boven verwachting van de gast te bieden. Gasten kunnen al van alles hebben meegemaakt voordat ze aankomen in het hotel, waardoor ze wellicht wat geprikkeld zijn. Het is toch fantastisch dat je met je enthousiasme en positiviteit de gast weer helemaal zin kunt laten hebben in het verblijf? En het team ondersteunen om dat ook te doen bij de gasten vind ik het leukste aan mijn huidige functie. We hebben een prachtig product waarmee we mogen werken, de service hoort dan minstens zo prachtig te zijn.’

Wat maakt Hotel Jakarta volgens jou zo speciaal?
‘Er zijn meerdere factoren wat het zo bijzonder maakt. Natuurlijk is het een adembenemend hotel. De prachtige botanische tuin met palmbomen die richting de vierde etage groeien. Het pand waar de drie basiselementen – hout, glas en beton – zijn. Je zal aan geen een uiteinde van een hal een blinde muur zien. Alles eindigt in glas voor een transparant beeld. We halen Amsterdam naar binnen en brengen Indonesië naar buiten. De vorm van het gebouw, in de vorm van een schip, verwijst onder andere weer terug naar WestCord Hotels. De keten is natuurlijk begonnen op Vlieland, heeft zich uitgebreid naar Terschelling en Ameland en heeft onder andere Hotel New York en SS Rotterdam onder haar naam. De scheepsvorm verwijst ook naar het thema waar Hotel Jakarta omheen gebouwd is. Namelijk de geschiedenis van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Hedendaags komen er nog steeds ouderen van Indonesische afkomst het moment herdenken van hun aankomst in Nederland rond de zeventig jaar geleden. Door de pre-opening heb ik mij erg verdiept hierin en ontroert mij de gedachte aan wat zij doorgemaakt hebben. Vooralsnog vinden ook deze gasten het fijn om hier te zijn, om hun verhaal te vertellen aan kinderen en kleinkinderen. Wadend in het mooie Hotel Jakarta. Net als vele andere gasten. Ieder heeft zijn of haar eigen verhaal. We hebben al vele aanzoeken, huwelijken en andere feesten in het hotel mogen organiseren. Gasten komen hier voor hun huwelijksreis, verjaardag, babymoon of vieren juist dat ze gaan scheiden. Al onze gasten gaan met een bijzondere reden naar Hotel Jakarta en wij zullen ervoor zorgen dat die bijzondere reden een onvergetelijke herinnering wordt.’

Ludwig Sambo | Operations Manager

Je bent in de zomer van 2021 gestart als Operations Manager. Hoe ben je je carrière bij WestCord gestart?
‘Ik woonde toentertijd om de hoek van het hotel en liep vaak langs met mijn hond en het hotel trok dan altijd mijn aandacht, omdat je de keuken in kon kijken. Maar ik was er nooit naar binnen geweest. Ook vond ik de twee koeien die destijds buiten stonden heel tof. Uiteindelijk zag ik de positie van Operations Manager en heb ik er direct op gereageerd en heb het sindsdien naar mijn zin.’

Wat vind je het leukst aan je werk?
‘Tijdens mijn start bij Westcord was het team nog niet compleet. Dit was natuurlijk een geweldige uitdaging, want het was aan mij om een dreamteam op te bouwen. Een van mijn passies is het coachen en inspireren van collega’s en dat is nou net wat ik hier mocht komen doen. Waar ik ook erg van kan genieten is dat we een heel multicultureel team hebben. We leren zoveel van elkaar en van elkaars verschillende culturen en dat zorgt dat elke dag verschillend is, maar ook leerzaam.’

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
‘Daar kan ik heel moeilijk een antwoord op geven, omdat letterlijk geen dag hetzelfde is. Een van de dingen die wel constant is, is dat ik mijn dag altijd begin met een lekkere verse cappuccino en een theelepeltje bruine suiker. Over het algemeen begin ik mijn dag eerst met het organiseren en doornemen van de backoffice taken en vervolgens ben ik altijd te vinden op de werkvloer. Ik probeer zoveel als mogelijk aanwezig te zijn op de vloer zodat ik operationeel kan leiden en direct kan aansturen waar nodig.’

Wat maakt het WestCord Art Hotel in Amsterdam een hidden gem?
‘Een van de belangrijkste redenen zijn de medewerkers. Dit lezen we ook vaak terug in de reviews krijgen van gasten. Dit maakt WestCord Art Hotel een hidden gem. We zullen ten alle tijden zorgen dat we onze gasten verbazen met onze liefde voor hospitality en geven ze altijd een bijzonder verblijf.’

Waar kijk je naar uit?
‘Heel eerlijk, kijk ik uit naar een vakantie ergens met veel zon en een prachtige zee. Ik denk dat dit altijd een erg mooi vooruitzicht is en blijft.’

Wat is je levensmotto?
‘Positief zijn, geduld hebben, doorzettingsvermogen en genieten. Dat zijn de vier waarden die ik dagelijks toepas in mijn leven. Door een positieve kijk te hebben op mijn leven zorg ik voor een goede mindset en heb ik meer geduld om alles te kunnen weerstaan. Doorzettingsvermogen om je doelen te halen, en natuurlijk niet te vergeten: genieten. Uiteindelijk gaat het niet om de eindbestemming maar om de reis.’

Hoe zorg je ervoor dat je altijd positief in het leven blijft staan?
Dat is echt een mindset. Door alles in het leven vanuit het positieve te benaderen of door naar elke situatie te kijken en te achterhalen wat het positieve eraan is creëer je een gewoonte waarbij dit vanzelf gaat. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, vandaar dat het ook echt een mindset is. Je kunt jezelf daarin trainen en dit heeft mij enorm geholpen in mijn persoonlijk en professioneel leven. Er is altijd wel een les of uitdaging wanneer er een moeilijke of lastige situatie zich voordoet, maar uiteindelijk draagt alles bij aan je ontwikkeling en groei. Ik ben van natura ook een levensgenieter. Ik probeer overal waar ik kom om er een feestje van te maken.’

Hoe motiveer jij je collega’s?
‘Door een goede leider te zijn voor mijn team. Leading by example. Ik geloof niet in managers die vanachter een computer of bureau opdrachten uitdelen en verder geen tijd besteden aan het coachen en ontwikkelen van collega’s. Dat is achterhaald en werkt averechts. Ook geloof ik in het ontwikkelen van een goede band met je collega’s. Ik betrek ze overal bij en waardeer iedereens input. Daarmee creëer je een werkomgeving waarin iedereen zich gehoord en thuis voelt, waar je fouten mag maken en daarvan kunt leren. Wanneer je goed voor je medewerkers zorgt dan zullen zij ook goed voor de gasten zorgen.’