Kun je wat meer vertellen over je achtergrond?
‘Na mijn propedeuse aan de Academie voor Industriële Vormgeving te Eindhoven – nu de Design Academy – ben ik architectonische vormgeving aan de St. Joost Academie gaan volgen in Breda. Daarna heb ik nog twee jaar 3D Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht gedaan. Mijn allereerste hotelontwerp was in 2004; de hotelopening van Golden Tulip Jagershorst in Valkenswaard Leende – nu heet het Fletcher Hotel Jagershorst. Na vijf designbureaus, talloze restaurants en hotels – van De Bonte Wever in Assen en Tulip Inn City Centre tot Park Hyatt in Wenen en Mandarin Oriental in München – heb ik mijn plek gevonden bij WestCord Hotels als Lead Concept Designer samen met mijn twee collega-interieurarchitecten Natsuki Takeshita en Raquel Hernandez Coronado.’
Hoe is de samenwerking met WestCord ontstaan?
‘Tijdens mijn werkzaamheden bij ESTIDA belandde de projectmap “Hotel Jakarta” op mijn bureau. Toen heb ik de familie Westers leren kennen. Ze boden mij een positie als inhouse hoofdinterieurarchitect aan bij WestCord Hotels. Dit betekent verantwoordelijkheid op interieurgebied voor alle WestCord-hotels, zowel oud- als nieuwbouw. Toen is het balletje gaan rollen.’
Welk project was het meest uitdagend voor jou?
‘Hotel Jakarta was het meest uitdagend; qua omvang, maar het was ook gelijk mijn eerste project voor WestCord. Ik deed het het eerste half jaar alleen, later kwam mijn collega Amit mij helpen met het designconcept, 3D-visualisatie, meubelontwerp, technische bouwtekeningen, interieur van de kamers en openbare gebieden en de losse outsourcing en fixed meubilair. Mijn doel is een hotelinterieur te ontwerpen dat er niet uitziet als een hotelinterieur. Mijn ontwerp moet een gouden randje geven aan de bestaande WestCord-visitekaart.’
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er bij jou uit?
‘Elk werkdag is een uitdaging voor mij door de verschillende projecten die parallel lopen. In de ochtend bespreek ik met mijn collega de lopende projecten en wie wat gaat doen. Na de lunch doen we bestellingen, maken we offertes en checken we tekeningen van verschillende leveranciers. In de middag beantwoorden we e-mails. Aan het eind van de middag komt conceptdesign aan bod en bedenken we moodboards voor lopende en nieuwe projecten. Kortom: tachtig procent managen en regelen en twintig procent design.’
Hoe omschrijf je jouw stijl en die van WestCord? Wat is nou de WestCord-signature?
‘Als professioneel hospitalitydesigner moet je alle stylen kunnen designen. Welke style is afhankelijk van het gebouw – nieuw of bestaande bouw – locatie, omgeving en de verwachte typen gasten. Elk hotel van WestCord heeft zijn eigen karakter en ziel. Dat maakt het zo bijzonder ten opzichte van andere hotelketens. Mijn taak is om bestaande hotels met karakter en een ziel extra te versterken zoals bij Hotel Arsenaal Delft. En bij nieuwbouw is het mijn taak om hotels karakter en een ziel te geven door mijn designconcept, zoals bij Hotel Jakarta Amsterdam en The Market Hotel Groningen. WestCord Hotels moet iedereen aanspreken; van acht tot tachtig. Ik wil als signature voor WestCord: ingetogen, chique, rustige en tijdloze hotelkamers, de openbare gebieden moeten aangenaam en tijdloos aanvoelen en een welkomsfeer geven. Vroeger ging je naar een hotel puur en alleen om te overnachten, daarna kwamen de restaurant en bar erbij. De laatste tien jaar fungeert een hotel steeds meer als een sociale ontmoetingsplek, werkplek, chillout, zakelijke meetingpoint, eventlocatie of voor productlanceringen en ga zo maar door, voor alle soorten gasten en bedrijven.’
De winter breekt aan; heb je nog interieurtips en -tricks voor de mensen om het thuis extra gezellig te maken?
‘Ik heb geen one size fits all-advies, zeker niet bij mensen thuis. Ik zou zeggen; richt in wat bij jouw karakter past. Voor mij geldt; denk verder dan trends en tijdelijke moods. Een tijdloos interieur is het meest sustainable. Persoonlijk voor mij: less is still the best.’
Fout ontdekt? Laat het ons weten!
Er zijn 0 reacties geplaatst