De gloednieuwe Porsche Taycan is klaar voor de toekomst. Hét bewijs dat elektrisch rijden perfect samengaat met ultiem comfort, honderden ontembare pk’s en design waar je mond van openvalt. Eigenlijk alles wat Porsche, Porsche maakt.
In 2015 maakt het grote publiek kennis met de eerste generatie volledig elektrische Porsche. Op dat moment wordt de auto gepresenteerd als concept car met als werktitel ‘Mission E’, drie jaar later maakt de Duitse fabrikant bekend dat deze beauty binnenkort van de band rolt als ‘Taycan’.
Als een kind in de snoepwinkel, kies je vandaag de dag uit drie waanzinnige varianten van de elektrische Porsche. Allereerst de Taycan 4S, met 530 muisstille paardenkrachten brengt dit ‘instapmodel’ je in 4 seconden naar de 100 kilometer per uur. De Taycan Turbo doet daar een schepje bovenop, met 680 pk accelereert deze snelle jongen je in 3,2 seconden naar 100 kilometer per uur. Ga je liever voor het echte werk? Dan is de Taycan Turbo S je beste vriend. Porsche gaf dit regelrechte beest 761 pk mee. In 2,8 luttele seconden tik je de 100 kilometer per uur aan. Vrij baan? De Turbo S knalt zonder moeite met 260 km/u over het asfalt. Reminder, we hebben het hier dus gewoon over pure elektro power!
Ook niet geheel onbelangrijk; de accurange. Hoewel dit iets afhangt van het type Taycan, haalt deze pionier van Porsche bij gemiddeld verbruik zo’n 400 kilometer op een volle accu. Eén ding is zeker, als je dan toch moet bijladen onderweg; jij maakt de blits bij het tankstation!
Patrick van Erven leaset al 16 jaar zijn auto’s bij merkonafhankelijk Bourguignon Lease. Merkonafhankelijk betekent letterlijk dat ze alle automerken, modellen en transmissies leveren. Zo ook de Porsche Taycan Turbo S in de kleur Mamba Green. Patrick rijdt nu zo’n 1,5 maand in de groene Taycan. Hoe dat hem bevalt? Wij vroegen het!
Hoe bevalt de Porsche Taycan?
Echt super. Hij rijdt zo fijn! Je bent eigenlijk altijd de snelste op de weg, maar je kunt er ook super comfortabel dagelijks mee rijden. Doordat je helemaal niks hoort word je ook iets minder getriggerd om het pedaal in te trappen, wat af en toe ook zijn voordelen heeft. ’S Ochtends vertrek je altijd met een volle accu, waarmee ik de dag wel doorkom. Deze week reed ik bijvoorbeeld naar Groningen voor een bespreking, daarna even op doortocht naar Zwolle en weer terug. In totaal 300 km gereden, maar aan het eind nog 100 km op de teller. In de tussentijd heb ik hem nergens aan de stroom gehangen. Dat is hoe het hoort!
Waarom ben je voor de groene variant gegaan?
Er is al genoeg zwart en grijs in de wereld.
En wat is de topsnelheid? Heb je deze al getest?
De topsnelheid is 265 km/u begrenst. Hij loopt er heel snel naar toe, maar bij 265 km/u houdt hij ook echt op. Het mooie is de directheid van accelereren. Ik heb met een maatje van mij een nieuwe Audi RS6, als je daar het pedaal intrapt dan duurt het even. Dat voelt een beetje als een elastiek. De Taycan kan zijn vermogen zo abrupt op laten komen, dat is echt bizar! Je moet het zien dat als je 100 rijdt en onverwachts in de ABS trapt, maar dan omgekeerd.
Welk cijfer geef jij jezelf als bestuurder?
Ik geef mezelf een 9, haha! Dat zal iedereen wel zeggen, maar ik heb wel veel gevoel bij autorijden. Ik kon vroeger altijd goed wedstrijd karten, wat je nu ook terugziet als ik op het circuit rijd, maar natuurlijk ook op de gewone weg.