SAIL is, met het decor van de internationale Tall Ships, het grootste publieksevenement van Nederland. Sinds 1975 is SAIL uitgegroeid tot het grootste gratis toegankelijke nautische evenement van Europa. Elke vijf jaar varen ruim zeshonderd schepen door het Noordzeekanaal om af te meren in en rond de IJ-haven. Maar SAIL is meer dan een vijfdaags event eens in de vijf jaar. Reineke Boot, nieuwe directeur SAIL Events Partners, legt ons uit waarom SAIL zo’n uniek event is dat je gezien móet hebben!

Voor diegenen die het niet kennen: wat is SAIL precies?
Reineke: ‘SAIL is een inspirerend, trots makend, grootschalig en vrij toegankelijk nautisch event, dat slechts eens in de vijf jaar plaatsvindt. SAIL is in 1975 voor het eerst georganiseerd ter ere van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amsterdam en wordt om de vijf jaar met een groots spektakel gevierd. SAIL Amsterdam 2020 legt de verbinding tussen de geschiedenis én de toekomst van Nederland. Tussen landen en nationaliteiten. Tijdens SAIL zullen tientallen Tall Ships, honderden Nederlandse schepen (ons varend erfgoed), culturen en bemanningen uit de hele wereld samenkomen en ons inspireren. SAIL is een feest voor iedereen; voor de regio Amsterdam, voor Nederland, voor de hele wereld.’

Wat zijn de mooiste en meest bijzondere gebeurtenissen voor SAIL 2020?
‘SAIL Amsterdam 2020 gaat primair over de Tall Ships en ons varende erfgoed. De Tall Ships waren, zijn en blijven de oorsprong, de kern en de ziel van het evenement. Elke editie is het weer de uitdaging om de meest bijzondere, iconische schepen naar Amsterdam te halen. Dat kunnen bijzondere klassiekers zijn, maar ook innovatieve nieuwkomers.’

‘SAIL is voor particulieren vrij toegankelijk en kunnen zelf meevaren, dat is uniek…’

Wat kunnen de bezoekers allemaal verwachten en hoe kunnen ze meegenieten?
‘Het thema van SAIL in 2020 is “SAIL verbindt de hele wereld”. Op SAIL tonen we respect en begrip voor andere culturen. Dat zal in de programmering terug te zien zijn. Deze tiende editie van SAIL moet een feest voor iedereen worden: voor alle Amsterdammers, voor alle Nederlanders en online betrekken we de hele wereld bij deze jubileumeditie.’

Hoe bereid je zo’n grootscheeps evenement precies voor?
‘Dat is een enorme uitdaging. Dat doen we met een in de tijd steeds groter groeiend team van betrokken professionals. Een mix van ervaren “rotten” van vorige edities en met nieuwe mensen met een frisse blik in het team. Om SAIL tot stand te kunnen brengen heb je mensen nodig die uit zichzelf een stap extra willen zetten. SAIL Event Partners is in april 2014 opgericht met als doel de SAIL-evenementen te organiseren en de continuïteit van het evenement te waarborgen. Het is een samenwerkingsverband tussen Stichting SAIL Amsterdam, ACE Concepts & Events en Havenbedrijf Amsterdam NV (Port of Amsterdam). Elke vijf jaar moest het evenement van de grond opnieuw worden opgebouwd. Door deze nieuwe constructie is de expertise van 2015 bewaard gebleven en kunnen we daar nu op voortborduren. Bovendien draagt deze constructie bij aan de financiële en organisatorische zekerheid op lange termijn. Uitgangspunt was, is en blijft bij SAIL dat vrijwel alles voor de particulier vrij toegankelijk is. Dat is uniek. Daarmee is SAIL Amsterdam het grootste vrij toegankelijke event van Nederland. Particulieren kunnen gratis de IJ-haven invaren, kunnen gratis over de kades lopen om de schepen te aanschouwen, kunnen gratis aan boord van die schepen en kunnen gratis allerlei programmaonderdelen meemaken. Maar een dergelijk groots event moet wel betaald worden. We hebben dus grote sponsoren nodig die SAIL omarmen en het evenement inzetten om het contact met hun klanten en andere stakeholders te verstevigen. Ook de zakelijke arrangementen die we verkopen, waarbij bedrijven hun relaties een onvergetelijke ervaring bieden, zijn onmisbaar. Daarmee betalen al die bedrijven mee aan de instandhouding van dit event en van ons nautische erfgoed.’

‘De sfeer van SAIL is voor mij vergelijkbaar met die van Koningsdag’

Wat is er dit jaar anders dan bij de vorige editie?
‘Amsterdam zoekt naar manieren om bezoekers beter te spreiden. Daar geven ook wij als organisatie gehoor aan. Het evenementengebied spreidt zich dan ook uit langs de noord- en zuidoever van het IJ, in de stadsdelen Noord, Oost, West en Centrum. De verschillende deelgebieden, de “oceanen”, worden nog verder dan bij vorige editie thematisch ingevuld. Het doel hiervan is om het evenement aansprekend te maken en houden voor een diverse doelgroep. De thema’s duurzaamheid, inclusiviteit en talentontwikkeling zullen op relevante en concrete wijze ingevuld worden door en tijdens SAIL. Thema’s die veel mensen raken en die voor veel organisaties spelen. We zijn ambitieus in onze plannen voor de invulling van deze thema’s, de programmering van de oceanen en bovenal voor het binnenhalen van de meest bijzondere schepen. Genoeg te doen nog voor de schepen in Amsterdam aanmeren.’

Hoe zie je de toekomst van SAIL?
‘SAIL moet ook in de toekomst het meest aansprekende nautische evenement ter wereld blijven. Waar bezoekers en bemanningen vanuit de hele wereld worden geïnspireerd en waar innovatieve bedrijven zich aan willen verbinden. Elke vijf jaar zijn de bijzondere schepen het hart van het evenement, daaromheen zal SAIL zich elke vijf jaar moeten vernieuwen om het publiek en ook de nodige partners aan te blijven spreken. Als SAIL de verbinding kan blijven maken met bezoekers, met partners en met alle partijen onderling, dan is het bestaansrecht van SAIL gewaarborgd.’