IKEA BUNDELT HAAR KRACHTEN MET PIET HEIN EEK. DESIGNS VAN ZIJN HAND WERDEN AFGELOPEN JAAR IN VERSCHILLENDE LANDEN VERKOCHT. WE SPREKEN DE NEDERLANDSE TOP DESIGNER OVER DEZE BIJZONDERE SAMENWERKING!

Waar denk je aan bij IKEA?

‘Aan massa, aan veel. Ik had als kind een slaapkamer van IKEA. IKEA maakt het bezit van vormgegeven moderne meubelen mogelijk voor een heel groot gedeelte van de bevolking. En dat is iets heel moois; het democratiseren van design. Jaren geleden vond ik al dat de grotere meubelen net niet mooi vormgegeven waren, zoals een pootje op de verkeerde plek. Heel fijn dat je het nu zelf mag doen. Maar dat is de enige kritiek die ik zou kunnen hebben. Verder zijn mijn ervaringen goed en samenwerken met IKEA is verschrikkelijk leuk en gaat goed; we maken echt bijzondere dingen en dat komt ook door de specifieke kwaliteit van IKEA.’

Was het altijd een wens om voor IKEA te ontwerpen?

‘Niet specifiek. Ik heb het altijd wel open gehouden in mijn gevoel of in zijn algemeenheid, omdat een opdracht voor een bedrijf als IKEA betekent dat je iets mag bedenken dat voor een megagrote groep beschikbaar is. En dat is voor mij als ontwerper een ongelooflijke uitdaging. Dat vind ik geweldig, dat bijna iedereen het kan hebben.’

Hoe is de samenwerking precies tot stand gekomen?

‘Ik ga altijd naar Milaan, naar Galleria Rossana Orlandi, wat het tegenovergestelde is van IKEA; een heel bijzondere, exclusieve winkel. Tijdens de Salone del Mobile di Milano komt iedereen bij Rossana Orlandi over de vloer. Karin kwam daar ook een paar jaar achter elkaar en elke keer hadden we het over een samenwerking. En na een paar jaar is het er dan ook van gekomen.’

Vind je het moeilijk om je aan IKEA’s normen en waarden te houden?

‘Ik trek een beetje aan die normen en waarden, maar dat is de lol. Daarom vragen ze je ook. Je gaat samenwerken om te kijken of je die grens kunt verleggen door een andere benadering te kiezen, om producten te ontwerpen die passen binnen het verhaal.’

Kun je wat over de collectie vertellen?

‘We hebben een paar thema’s. Een daarvan is niks weggooien, wat heel dicht tegen mijn werk aan zit. Het belangrijkste thema is “handmade serial produced”, dus veel van de ontwerpen zijn gebaseerd op handgemaakte vormen of mallen. Het gaat van accessoires tot meubels tot een houtcollectie uit Polen, waar IKEA traditioneel het hout maakt. Dit komt allemaal in 2018. De eerstvolgende collectie komt in 2017 en is JASSA, van rotan. Dat is een traditioneel ontwikkelde collectie. Daar heb ik een ligbed, stoel en manden voor gemaakt.’

Hoe raak je geïnspireerd?

‘Karin heeft het uitgangspunt “natural fibers” bedacht, dus gemaakt van natuurlijke grondstoffen. Ik mocht met rotan aan de slag, wat een traditionele industrie in Indonesië is. Zodra je over materialen en industrie gaat praten raak ik sowieso al opgewarmd. We zijn naar Indonesië gegaan, maar toen bleek dat datgene wat ik bedacht had niet kon, omdat ijzer niet gecombineerd kon worden met rotan. Alles moet uit dezelfde fabriek komen. Toen heb ik daar een heel andere collectie getekend en dat is heel leuk geworden.’

Heb je thuis spullen van IKEA?

‘Kleine spullen, maar de meubels komen van mijn eigen hand. Maar daar ben ik niet schuldig aan hoor, haha, dat is mijn vrouw. We zijn nu een nieuw huis aan het bouwen met ontzettend veel maatwerk, gedetailleerd en gematerialiseerd. Het huis is vlakbij de fabriek, een oud industrieel pand, heel erg mooi.’

Wat is thuis voor jou?

‘Dan denk ik toch aan beide; thuis en op de zaak. Maar dat heb ik ook altijd gewild. Het bedrijf dat we hebben moet als thuis aanvoelen. Privé en zakelijk scheid ik niet. Ik zie het als één. Ik ben niet gestrest, ik neem in die zin niets mee naar huis. Ik werk heel veel, maar het is relaxt.’

Wat vind je IKEA’s grootste icoon?

‘Pfoe, je denkt aan van alles. Misschien het plastic kindermeubilair, dat zie je echt overal. Maar ik denk meer aan iets groters; dat IKEA het mogelijk heeft gemaakt om hun producten voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken, vind ik het mooist. Juist het geheel vind ik interessant.’