Het is de huiskamer van Rotterdam: we hebben het over het café-restaurant van Hotel New York. Je vindt deze gezellige plek op de begane grond van het hotel waar ruimte is voor vierhonderd gasten. Van ontbijt, lunch, high tea tot een uitgebreid diner: van 's ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden gasten hier met veel plezier ontvangen.

Het is de huiskamer van Rotterdam: we hebben het over het café-restaurant van Hotel New York. Je vindt deze gezellige plek op de begane grond van het hotel waar ruimte is voor vierhonderd gasten. Van ontbijt, lunch, high tea tot een uitgebreid diner: van ’s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden gasten hier met veel plezier ontvangen. We spreken Roel Dusseldorp, General Manager van Hotel New York, over de populaire gerechten, hoeveel mensen er in het restaurant werken en wat er allemaal schuilgaat achter de deuren van de keuken.

 ‘Ik werk hier inmiddels alweer bijna veertien jaar, maar zo voelt het echt niet. De tijd vliegt voorbij. We weten van tevoren nooit hoe druk het gaat worden en wat voor gasten er langskomen. Dit maakt het werk zo leuk voor mij, elke dag is anders!’ vertelt Roel. Hij vertelt ook dat het restaurant iedere dag om zeven uur ‘s ochtends haar deuren opent. ‘Dan komen de eerste (hotel)gasten gezellig bij ons ontbijten en drinken ze een kop koffie. Hierna volgt een drukke lunch, een gezellige high tea en/of borrel en vanaf een uur of zes stromen de eerste dinergasten binnen. Het is altijd een drukke, maar gezellige bedoening.’

Het restaurant is een populaire plek, zo vertelt Roel verder: ‘Op zaterdagavond zijn vaak alle plaatsen bezet, soms wel twee en met bijzondere dagen wel drie keer!’ Om dit allemaal in goede banen te leiden werkt hij samen met een groot team. ‘Verspreid over de gehele zaterdag werken er zo’n veertig tot vijfenveertig mensen in het restaurant en vijftien tot twintig mensen in de keuken. Het is een geoliede machine’, aldus Roel. Wanneer hij op zijn gelukkigst is? ‘Als het restaurant vol zit, alles soepel loopt en mensen blij zijn. Dan loop ik rond met een grote glimlach, ik ben trots dat het ons lukt met zijn allen!’

Bestsellers
‘We hebben een aantal gerechten waar we echt bekend om staan’, vertelt Roel. ‘De oesterbar is populair, de fruits de mer toren met kreeft en vongole wordt veel besteld en de gasten vinden onze huisgemaakte garnalenkroketten erg lekker. Ook hebben we een populair lunchplateau voor twee personen met verschillende broodjes, een soepje en uiteraard een garnalenkroket.’

Grote groepen
‘Wij zijn bij uitstek de plek waar grote groepen kunnen dineren, het past makkelijk bij ons! Ben je met een groep van veertig man? Van harte welkom!’

After dinner tip
‘In samenwerking met The (Any)Thing bieden wij een unieke beleving aan middels onze privébioscoop. Je moet wel op tijd je reservering maken, want deze bioscoop is populair!’

Op een gemiddelde zaterdag…
Worden er 750 koppen koffie, 800 frisdranken, 400 biertjes en 550 glazen wijn geschonken en komen er in de keuken 2000 orders binnen.

 

TIMELINE

05:30 uur De ontbijtkok arriveert en gaat aan de slag met het ontbijt

07:00 uur De eitjes staan klaar! Het ontbijt gaat van start

09:00 uur De rest van de keukenploeg arriveert en gaat aan de slag met de mise-en-place voor de lunch

12:00 uur Lunchtime!

15:00 uur De avondploeg gaat aan de slag en treft voorbereidingen voor het diner

17:00 uur Tijd voor de borrel waarbij de bittergarnituur, kibbeling en inktvisringen natuurlijk niet mogen ontbreken

18:00 uur De eerste gasten voor het diner schuiven aan tafel

21:00 uur Gasten kunnen na het diner door naar de bar voor een cocktail of als je de gelukkige boeker bent naar de speciale bioscoopzaal voor twee personen

22:30 uur De keukenploeg is klaar voor de dag

00:00 uur Het restaurant sluit haar deuren en de schoonmaak kan beginnen