Het grote publiek maakt in 2011 kennis met Maria Tailor dankzij het tvprogramma 'Modemeisjes met een Missie’. Tegenwoordig is ze ontwerpster en eigenaar van modemerk Tailor&Elbaz én als it-girl een graaggeziene gast op feestjes en events.
Wat is de dresscode?’ Dat is de vraag die ik elke keer weer stel wanneer ik besloten heb om naar een evenement of feestje te gaan. Het grappige is dat zelfs als eigenaresse van een eigen kledinglijn, met vier collecties per jaar van ongeveer honderd stuks per collectie, ik nog steeds vaak vind dat ik niets heb om aan te trekken. Door social media en de pers doe ik een outfit maar één keer aan, want het liefst word je niet vaker gefotografeerd in dezelfde outfit. Dus iedere keer ben ik weer creatief en probeer ik een nieuwe look te creëren. Voor de uitreiking van de ‘Prix Veuve Clicquot Zakenvrouw van het Jaar’ denk ik echt na over wat ik aan doe. Koningin Máxima is tenslotte ook aanwezig. Deze keer heb ik voor een basic zwart Tailor&Elbaz jurkje tot over de knie gekozen, met daar overheen een Chanel vintage bouclé jasje.
‘Je kunt zeggen dat naar een evenement gaan voor mij, naast gezelligheid ook werk is’
Ik stijl het af met een zakelijke zwarte Jimmy Choo pump en een zwarte clutch van Saint Laurent. Mijn vriend Jeroen komt me ophalen en wanneer ik de auto in stap zegt hij: ‘Je ziet er weer mooi uit, kleintje’. Op zich al een fijn begin van de avond met een compliment op zak van de liefde van je leven. Eenmaal aangekomen op het evenement lopen we langs de logowand, waar de fotografen staan om foto’s te maken van alle bekende gasten en genomineerden van de avond. Ik neem altijd een moment om me te laten fotograferen, want de kans is groot dat die foto na het evenement in een blad of op een blog terechtkomt. Voor mij en mijn kledinglijn is dat natuurlijk free publicity. Je kunt zeggen dat naar een evenement gaan voor mij, behalve gezelligheid, ook werk is. Want het is weer een contactmoment met partijen waar ik mee samenwerk of wellicht mee kan gaan samenwerken. Zo heb ik die avond weer even gesproken met hoofdredactrices van een aantal Nederlandse modebladen en heb ik met hoofd pr van Veuve Clicquot een leuke afspraak kunnen maken voor één van mijn volgende events. Champagne en mode gaan namelijk heel goed samen.
De uitreiking van de ‘Prix Veuve Clicquot Zakenvrouw van het Jaar’ is toch elk jaar weer een bijzonder event. Op zo’n avond spreek je zakenvrouwen met grootse ideeën en grenzeloze ambities. Leuk ook om te kletsen over het combineren van moederschap met ondernemerschap. Dan merk je toch dat je als werkende moeder tegen dezelfde problemen aanloopt en met dezelfde gevoelens kampt. Vivienne van Eijkelenborg, CEO van Difrax, heeft dit jaar gewonnen. Daar heb ik enorme bewondering voor. Wanneer ze haar prijs overhandigd krijgt van Koningin Máxima betrap ik mezelf erop dat ik bedenk dat ik ook ooit daar op die plek zou willen staan. Weer een extra drive om van mijn bedrijf een groot succes te maken! Op een gegeven moment werd ik aangesproken door een journalist van een lifestyle blad voor een kort interview ter plaatse over het evenement en we hebben direct een datum geprikt voor een uitgebreid interview over mijn modelabel. Zo zie je maar hoe vruchtbaar zo’n gezellig avondje kan zijn!