Joop Verdouw (78) heeft een rijke carrière achter de rug en hoewel hij de pensioenleeftijd al lang en breed is gepasseerd, denkt hij nog steeds niet aan stilzitten. Al jaren houdt hij zich bezig met het ontwikkelen en distribueren van verschillende soorten hotel amenities, zoals zeepjes, glazen en waterflessen. Joop is dan ook van begin tot eind betrokken geweest bij de ontwikkeling van FAYR Cosmetics, de duurzame verzorgingslijn van WestCord Hotels.
Joop begon 55 jaar geleden als vertegenwoordiger bij het familiebedrijf Hopa Disposables, wat in 1994 werd overgenomen door Bunzl, een Brits multinationaal distributie- en outsourcingbedrijf. Joop haalt vandaag de dag nog steeds veel plezier uit zijn werk: ‘De hotellerie is zo’n mooie wereld, ik ben echt op prachtige plekken geweest.’ Joop werkt inmiddels ook al jaren met veel plezier voor WestCord Hotels. Sinds 2017 houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van FAYR Cosmetics, de verzorgingslijn van WestCord. ‘Het zijn echt hele mooie producten en ik ben blij dat ik deze heb mogen mede ontwikkelen’, vertelt Joop. De FAYR-lijn bestaat uit een shampoo, body lotion, bad- en douchegel en een zeepje. ‘De producten bevatten organic arganolie, een weldadige, universele geur die iedereen lekker vindt. De ingrediënten hebben echt een mooie verzorgende werking,’ vertelt Joop terwijl hij de producten laat zien.
Italië
De FAYR-producten worden gemaakt door een Italiaans familiebedrijf, zo vertelt Joop: ‘De producten worden geproduceerd in Italië, bij Allegrini. Zij zijn gevestigd in Grassobbio, Noord-Italië. Vader Giacomo Allegrini, het brein achter alle innovaties, heeft in 1977 samen met zijn schoonzoon Danilo Bonassoli de zeepfabriek opgericht. Een succes, zo werd de fabriek in 1991 uitgebreid met een speciale hoteldivisie omdat de vraag hiernaar zo groot was.’ Joop vertelt de hotellerie de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt: ‘Tegenwoordig loop je een hotel binnen en alles staat er: zeep, shampoo, handdoeken, ga zo maar door. Jaren geleden was dat er allemaal nog niet.’ Hoe hij ooit met Allegrini in contact is gekomen? ‘Toen ik jong was, was er geen internet en geen mobiele telefoon. Ik ben toen per toeval via een folder in contact gekomen met deze Italiaanse producent. Ik heb toen in mijn beste Italiaans – wat ik niet goed sprak, maar met het songfestival in San Remo heb ik wat inspiratie kunnen opdoen – de fabriek opgebeld. Zo is het balletje gaan rollen en nu werk ik al jaren met hen samen.’ Hij spreekt vol lof over Allegrini en over zijn eerste indruk van het bedrijf: ‘Ik weet mijn eerste bezoek nog goed. Het was toen echt een heel traditioneel bedrijf. De lunch werd daar toentertijd geserveerd door een kok, een oude Italiaanse dame met zo’n grote baret op.’ Inmiddels is het bedrijf iets anders ingericht vanwege de komst van een private equity partij. ‘Maar er werken nog steeds heel veel Allegrini’s. Het is ermee bezaaid,’ grapt Joop. ‘Broers, neven, nichten, ga zo door.’
Duurzaam
‘Duurzaamheid is voor iedereen belangrijk, ook voor ons en voor WestCord’, vertelt Joop. Dit groene onderwerp heeft altijd een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van FAYR Cosmetics, zo is de inhoud biologisch, worden de flessen gemaakt van honderd procent gerecycled materiaal en worden de producten in Europa geproduceerd. Daarnaast zijn de producten wellicht groter dan je normaal gesproken in een hotel gewend bent, zo vertelt Joop: ‘De meeste hotels hebben kleine verzorgingsproducten, deze worden vaak half gebruikt en vervolgens weggegooid, of meegenomen naar huis. De FAYR-producten zijn groter en daardoor echt opzichzelfstaande producten. Ze blijven op de hotelkamers en worden gebruikt totdat ze leeg zijn. Hierna worden ze gerecycled.’ Ook vertelt hij trots: ‘De wet geeft aan dat je in – ongeveer – 2026 minimaal dertig procent aan gerecycled materiaal zou moeten gebruiken, met deze producten tikken we de honderd procent aan. Dat is mooi.’
Over stoppen met werken denkt Joop nog lang niet na, zo blijft hij met veel plezier ontwikkelen en innoveren. ‘Ik vind het werken gewoon te leuk!’, aldus de man die bijna ieder hotel – in ieder geval in Nederland – wel heeft gezien.